Søvndal in Botswana

En side for familie, venner og bekendte - og bare interesserede - til familien Søvndal. For 2 år lærere og missionærer, bosiddende i Botswana. Familien består af Christina, Steen, Rebekka (11 år), Kasper (9 år), Annika (6 år) og Benjamin (4 år).

Friday, October 20, 2006

1. fællesmail



Kære familie og venner i Danmark
Hermed vil vi med glæde sende jer den første fællesmail fra Botswana. Vi har nu været her siden fredag - så næsten en uge - og der er allerede sket helt ufattelig mange ting, så vi ved ikke helt hvor vi skal begynde og ende... Men det er selvfølgelig naturligt at starte med rejsen herned. Det var meget hårdt at tage afsked med Danmark - og især jeg (Christina) var klar til at droppe det hele, da vi stod i Kastrup lufthavn og sagde farvel til den søde afskedskomité af familie og LTC-ere der var mødt op. Men vi fortsatte dog alligevel - og turen gik også rigtig godt, selvom det var en meget lang tur. Og vi var meget trætte og glade da vi endelig fredag aften kom frem til vores danske venner, Dorthe og Poul i Gaborone, hvor vi bor lige for tiden. Vi blev bare mødt med åbne arme og lækker mad ude på terrassen ved siden af den store den store swimmingpool med levende lys rundt omkring osv. Rigtig idyl!
De første dage i Botswana har været meget travle, da jeg allerede mandag morgen kl. 8 skulle starte med lærermøder hele dagen (efter den dag var jeg igen klar til at rejse hjem igen...) Der var så mange nye mennesker og indtryk - og jeg blev så træt af at snakke engelsk en hel dag. Men allerede her 3 dage efter er jeg mere rolig igen - og synes også det er vildt spændende at møde så mange nye mennesker fra alverdens lande. Og somme tider tager jeg endda mig selv i at tænke lidt på engelsk (hvor vildt!). Jeg synes det er gået godt med at komme i gang med at undervise, selvom det kræver meget forberedelse. Men i dag fik jeg en fantastisk kommentar fra 6. klasse: "Det er bare den bedste musik-time vi nogensinde har haft". Dejligt. Det giver lige energi nok til at fortsætte arbejdet...
Nå, men tirsdag morgen startede børnene så i skole - med deres fine skoleuniformer på. Det var endnu en hård dag. De forstod ikke en pind og skulle jo også møde ufattelig mange nye mennesker og indtryk. Men igen må vi sige at allerede her 2 dage efter går det fremad. Kasper har fået en ven i sin klasse og han har lært flere engelske ord i dag. De er meget søde til at tage sig af ham og hjælpe ham med at lære sproget. Han er efter deres anvisning startet i 2. klasse, så det er noget hårdt for ham, da de har gået i skole 1½ år længere end ham. Men aldersmæssigt er det der han hører til. Vi ved ikke endnu om han bliver på det niveau. Det vil tiden vise... Når jeg har en fritime går jeg ind i hans klasse for at oversætte - og ellers har han ind imellem Dorthe med.
Rebekka forstår tydeligvis en del engelsk, men har svært ved at snakke, Men hendes lærer sagde begejstret til mig i dag at hun havde sagt noget til ham på engelsk, så det er første skridt på vejen. Og der er også nogle søde piger i hendes klasse. I morgen skal hun lære klassen at sige "Hej, hvordan har du det? Jeg har det godt. Tak." - på dansk. Det var hendes lektie.
I næste uge starter svømmesæsonen på skolen - Westwood, og så får alle klasser svømning en gang om ugen i deres udendørs store svømmestadion. Det er alle tiders (selvom vi også svømmer hver dag efter skole i Dorthe og Pouls store pool).
Annika og Benjamin var for første gang på besøg i deres nye børnehave i går. Det var bare en alletiders pre-school. De legede og sang og dansede under ledelse af kyndige og rytmiske Afro-damer, så det var fint. I dag var de der selv et par timer og det gik rigtig godt. Det er så dejligt at de har hinanden. De var så stolte med hver deres taske på ryggen med madpakke i - og de gik og sagde "my name is Annika" og "my name is Benjamin". De glæder sig til at komme i børnehave igen i morgen.
I morgen, fredag, har jeg taget en fridag (hvor Dorthe tager mine timer), så jeg kan komme med og se Annika og Benjamins børnehave - og så jeg - sammen med Susan (vores venner fra Canada) kan komme ud og købe lidt møbler mm. til vores hus. Vi er rigtig godt i gang med at gøre huset klar til at flytte ind. I dag har vi gjort skabe rent og er begyndt at pakke lidt ud og sætte på plads. Børnene har det som juleaften, når de pakker deres ting ud fra Danmark - og de elsker at indrette deres nye værelser m.m. Det er dejligt at se.
Vores hushjælp, Agnella, skulle have været her fra 1. september, men hun har haft problemer med sit pas (fra Zimbabwe), så hun kommer først i aften, så fra i morgen er vi godt hjulpet med at gøre huset helt klar til indflytning. Vi håber på at flytte ind i weekenden, selvom vi er inviteret i byen både fredag og lørdag aften. Fredag aften hos Principal (Brian Turnbull) fra min skole - sammen med alle nyansatte og bestyrelsen fra skolen med familier. Og lørdag aften hos Steens kollega fra hans job på det teologiske institut, hvor han skal undervise lidt. Han har fået sit eget kontor der - og glæder sig over god internet forbindelse der m.m. Han er ikke kommet i gang endnu, for der er såååå meget at ordne her de første dage - med bil, hus, indkøb, børn, opholdstilladelse osv osv. Og alting tager laaaang tid her...
Ellers prøver vi også at øve os på at køre i den "forkerte" side af vejen. Det går fint for Steen, men ikke godt for mig, så jeg prøver at aftale med folk at de vil køre mig rundt indtil videre.
Steen er i øvrigt også startet på to-ugers kursus (1 time hver dag) i setswana (lokalsproget), så han øver sig på Dorthe og Pouls hushjælp som er fra Botswana. Det er vist meget sjovt.
Nå, nu er jeg træt. Vi møder i skole kl. 7 hver dag, så det er bare med at komme tidligt op. Så jeg må hellere komme i gang med at smøre de 5 madpakker der skal til...
Tak fordi vi ved at vi har så mange søde mennesker der tænker på os i Danmark. Jeg spurgte Rebekka om der var noget jeg skulle huske at skrive - og hun sagde: Ja, at vi savner dem! Og det er rigtigt.
Men alt i alt så er vi taknemmelige og glade for at være her og få en helt anderledes og uforglemmelig oplevelse.
Endnu engang: Velkommen til Botswana. Vi vil tage imod jer med åbne arme! Og god mad på terassen!
Mange kærlige hilsner fra os
Rebekka, Kasper, Annika, Benjamin, Steen og Christina
ps. Vi vedhæfter billede af vores nye hus og så børnene på vej til første skoledag i skoleuniformer.

--

Christina and Steen Frøjk Søvndal
Box 33, Gaborone
Botswana
+4551909343 / +4520774005
soevndal@gmail.com

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home