Søvndal in Botswana

En side for familie, venner og bekendte - og bare interesserede - til familien Søvndal. For 2 år lærere og missionærer, bosiddende i Botswana. Familien består af Christina, Steen, Rebekka (11 år), Kasper (9 år), Annika (6 år) og Benjamin (4 år).

Thursday, January 25, 2007

Tilståelse! + interessant typisk afrikahistorie

(weblog for dem som gider læse en historie...)

Okay, okay - jeg bulede en bil sidste torsdag. Ikke noget særligt, bare lige så stille - bare lige for at tjekke systemet hvis man engang skulle ende i et større uheld...

Og nu kender jeg så mere til systemet! Der er ved at blive skrevet politirapport, så jeg udbygger bloggen efterhånden som der sker fremskridt i sagen. Men indtil videre:

Torsdag kl. 8.02: Jeg holder bag Albert Mpuchane - en ellers nydelig og venlig afrikaner i lad os sige 50-erne - men ganske uforvarende blokerer han sin store Isuzu lige foran intetanende mig på vej til Kgolagano College. Jeg burde nok have set det - i hvert fald påtager jeg mig straks hele skylden, 100% - ikke noget dér. Der bliver en lille bule i hans bagklap, og vores stærke VW får kun bøjet kofangeren. Vi kører ind til politistationen og bruger 1 time på at få at vide at de ikke lige har tid nu. På det tidspunkt tror jeg også at jeg selv kan betale mig ud af det - men det koster så alligevel 3.700 pula (= d.kr.), og forsikringen kommer ind i billedet. Jeg får fat i en skadesrapport ved at snakke med 3 forskellige mennesker og så komme tilbage til den første, som så alligevel vidste hvad jeg skulle vide.

Fredag morgen: Tilbage til politistationen, 2 timer. Politimændene diskuterer nu om de vil gå ind i sagen (hvilket er en absolut betingelse for at få forsikringen til at dække) - de sagde at vi skulle have tilkaldt dem da uheldet skete...! En af dem tilbyder heldigvis omsider at hjælpe. Vi bliver spurgt om diverse spørgsmål og skriver så hver især vores rapport, og den venlige politimand siger at han vil have tingene klar til mandag.

Mandag morgen: Vi møder op igen begge to. Politimanden har så ikke lige fået lavet tingene færdig... men han bruger af sin kostbare tid på at udfylde rapporten - tror jeg (det viser sig nemlig senere at den skal skrives ind af sekretæren og først kan være færdig torsdag: "Kom bare ind i løbet af torsdag eftermiddag - vi er der", lyder meldingen). Et af de svære spørgsmål (ud af ca. 50 i alt) til rapporten var hvilken slags vej vi kørte på - det var nemlig både et vejkryds og en kurve. Så efter at have diskuteret en rum tid hvor vi skal sætte krydset, ender vi med at skrive "anden slags vej" i rapporten.

Torsdag: Jeg har fået udfyldt skadesanmeldelsen og kører til politistationen med 21 Pula for at hente min rapport. De sidder desværre lige i møde hele eftermiddagen... "Kom igen i morgen", siger de.

Så det gør jeg. Tålmodighed er vel en af de syv dyder. Så historien fortsætter i morgen...

Labels:

Links

0 Comments:

Post a Comment

<< Home