Søvndal in Botswana

En side for familie, venner og bekendte - og bare interesserede - til familien Søvndal. For 2 år lærere og missionærer, bosiddende i Botswana. Familien består af Christina, Steen, Rebekka (11 år), Kasper (9 år), Annika (6 år) og Benjamin (4 år).

Thursday, June 28, 2007

Familien opdateret og midtvejsstatus

Det er længe siden, vi har skrevet en familie-opdatering. Hvis det går efter planen, er det også midtvejs-status, for vi har været her i 10 mdr. og har 10 tilbage! For nogle vil det (måske) være trivielt at læse, for andre (måske) interessant. Her kommer i hvert fald en, ordnet efter alder og med nogle billeder til at krydre læsningen:

Simba - vores nye Ridgeback-hundehvalp, som der ikke er meget hvalp over mere. Han har revet ubeskrivelig meget tøj ned fra tørresnoren og længes efter den dag, hvor han bliver den stærkeste af hundene - hvilket nok ikke varer så længe! Men ellers er han en super-skøn hund, som vi har meget glæde af alle sammen.

Heidi, vores hankat (vi fik konstateret navnet før kønnet...), var nok gladere før vi fik Simba, da han var gode venner med Pichatu, men bliver jagtet ret meget af Simba. Den anden tragedie var da bror Jens blev kørt over af VW'ens hjul, der desværre var alt, alt for stor og tung for ham.

Benjamin er familiens charmetrold, som rigtig spiller op til afrikanerne med sit lyse hår og brune øjne. Han er glad og frimodig og hilser på hver og en han møder, både på engelsk og Setswana. Han er glad for at komme til Playmates, som er børnehaven - især efter at vi er begyndt at køre på vores lånte cykel med cykelstol. Det er så sjældent et syn i Gaborone, at mange smiler, hilser eller spørger: Hvad bruger man sådan en til? Tiden hjemme går med at lege med Annika: mad-leg, skole-leg, sang osv.

Annika er nu ved at være en erfaren skolepige efter ½ år i skole. Hun elsker at lege med sin gode ven, Kalilah og ser meget op til sin lærer, Mrs. Turnbull. Hun vil også gerne lege at hun er Mrs. Turnbull herhjemme - og så er der ingen grænser for hvad vi andre skal skrive og tegne og synge. Det er meget sjovt. Annikas klasse har lige opført en musical på skolens store scene - "Billy the Bus". Det var en stor succes. Børnene havde selv malet et stort og flot baggrundstæppe, og de læste selv alle rollerne. Ja, alle 45 børn sagde noget i mikorfonen. Annika var en af fortællerne og hun sagde højt og flot: "It was then that Louise had a very good idea"... Der var selvfølgelig også en del sange i musicalen - og dem havde vi øvet godt på i musiktimerne med mor!

Pichatu - den rare, gamle labrador, god som dagen er lang. Hun har gjort det let at få en anden hund, da hun har et stort moderinstinkt over for Simba - undtagen lige hvis han kommer for tæt på maden. Hun hjælper godt til med hundetræningen, da hun kender kommandoerne på forhånd, og Simba behøver bare at efterligne hende for at få en kiks.

Kasper - sportsmanden! Fodbold, basket, cricket, svømning - han elsker det hele og har en ligesindet i danskeren Christian, så de leger flere gange om ugen. Som 8-årig er man heller ikke færdig med at lege, så indenfor bliver Legoet flittigt brugt. Skolen går på alle måder godt. Efter at han er 100% med på engelsk, går timerne, lektierne og frikvartererne som en leg. Han spiller (lidt) klaver, når der bliver tid til det.

Rebekka - den kreative! Har travlt på Westwood med MANGE lektier hver dag, og hun får ud over det lavet en masse sport (netball, fodbold, klatring, svømning m.m.) og producerer et væld af kreative ting med papir og dimsedutter, som hun støver op diverse steder. Hun spiller også klaver og skal op til eksamen her til foråret (DK's efterår). Hun har fået nogle rigtig gode venner på Westwood på det sidste, hvilket har været rigtig godt efter en svær start på skolen.

Christina kan jo skrive for sig selv, så det vil jeg hermed gøre! Jeg er fortsat glad for mit arbejde på Westwood som musiklærer. Jeg har dog utrolig meget at se til, fordi jeg er skolens eneste musiklærer. Jeg har 23 forskellige klasser i løbet af 2 uger - det vil sige 450 forskellige studenter. Det er alt for mange til at jeg kan nå at lærer dem rigtigt at kende. Men trods alt har jeg mange gode oplevelser med børn og musik. Skolen opfører 3 musicals i løbet af et år - en med børnehaveklassen, som Annika lige har været med i - og en med 1.-3- klasse, som skal opføres i oktober - og en med 4.-7. klasse, som skal opføres her d. 2. august. I alle tre musicals står jeg med al musikken. Det er jo noget af det jeg rigtig godt kan li - og i de projekter lærer jeg også børnene bedre at kende, så det er dejligt. I det hele taget er Westwood en skole, hvor børnene kommer rigtig meget på scenen. Hver uge har skolen 2 assemblies, hvor børnene kan opføre eller fremvise hvad de laver i klasserne. Til det laver jeg tit noget musik med en eller to klasser ad gangen. Det er også spændende. Jeg har brugt mange lyd- og musik-historier, hvor børnene læser en historie og synger og spiller instrumenter til. Det har været meget populært. Mine bedste timer er når jeg kan mærke at noget musik kommer til at fungere, så børnene kan fornemme at de er med til at lave musik og at de nyder det. Mine værste timer er med 9-klasse, som ikke gider at lave musik, fordi de måske synes de er blevet for store til det - og som ikke selv har valgt at de skal have det. Der imod i 10. klasse vælger man selv - og jeg har nogle rigtig gode timer med mit lille 10.klasses musikhold.
Ellers har vi også startet et lille engelsk-hold op for forældre på skolen, som gerne vil blive bedre til at snakke engelsk. Susan - vores gode ven fra Canada - er vores lærer - og så mødes vi hver tirsdag morgen i mit musiklokale. Det er en rigtig hyggelig måde at lærer nogle af forældrene på, så det har indtil videre været en god succes.
Alt i alt går hverdagen bare der ud af med skole, lektier, børnenes aktiviteter og dertil hørende kampe og stævner, øve klaver med børnene, eftermiddagskaffe-snak med Dorthe, smøre madpakker, lave puslespil med Benjamin, læse med Annika, løbe med Kasper og Rebekka osv osv... Ja, bemærk at jeg ikke skriver noget om vasketøj, rengøring mm. Det nyder jeg nemlig såååååå meget at være fri for. Det er en ubeskrivelig dejlig fornemmelse at komme træt hjem fra skole og så blive mødt med duften af nybagte boller og et rengjort hus.... Det er nemlig vores store gave her at vi har Agnella, som ordner alt det praktiske for os her - og passer børn hvis der er brug for det, for eksempel som onsdag aften, hvor vi var i biografen med Rebekka og Kasper og se premieren på Harry Potter 5 (to dage før den kommer i Danmark!!!).

Agnella, vores hushjælp. En fantastisk hjælp og en uundværlig del af tilværelsen for os. Hun vasker op, vasker tøj + stryger det hele (pga. faren for mango-fluer), laver mad, passer børn og gør rent. Benjamin og hende har særlig god kontakt, men vi glæder os alle over at have hende her.


Så er der kun ham sjæl' tilbage - efter den første lange tid med etablering her i Botswana, er jeg inde i en mere stabil hverdag. Jeg arbejder om formiddagen på Kgolagano, hvor jeg får læst en del, men også snakker med flere og flere studenter i forbindelse med eksaminer og studier. Det er rigtig godt og spændende at være en del af miljøet på skolen. Jeg prøver også at være på Westwood, når børnene laver noget sport eller opttæden. Sport kan jeg heller ikke lade helt ligge - mest løb, fodbold og svømning her. Den sidste tid er jeg kommet med på den lutherske kirkes prædikantliste, så jeg har prædiket 2 gange dér. Til disse anledninger har jeg anlagt mig en rigtig missionærfrisure med sideskilning - så slut med det korte hår, i hvert fald her om vinteren!

I weekenden skal vi alle sammen til Serowe til danse- og kor-festival. Christina og jeg skal begge spille klaver for nogle af korene, så det glæder vi os meget til - og mon ikke der også dukker et par billeder op af den begivenhed...

Til sidst et par billeder - et fra vores lidt forsinkede Sct. Hans fest hos Dorthe og Poul. Der var bål med heks, "vi elsker vort land" og andre sange. Skøn aften! Og så hesteridning på "Arnes horse safari" - alle børnene red stolte ud i bushen og havde en god tid der.

Så var det vist alt for nu. Tak for tålmodigheden, I der nåede så langt. Nu har I lidt status på os!

- SFS

Labels:

3 Comments:

  • At 20 July, 2007 21:07, Blogger Louise Jensen said…

    Ak ja, hvem der bare var midtvejs efter 10 måneder...

    Hvor "koldt" er der egentlig, når det er vinter i Botswana?

    Og må vi se et billede af den der sideskilning?

     
  • At 22 July, 2007 07:30, Blogger Søvndal on parole said…

    ja, andre er jo snart på vej tilbage, ikke?!

    Vi kan vist ikke måle os med Israel, men ellers tør jeg næsten ikke tale om vores vintertemperaturer efter at høre om regnvåde kældre og kolde sommerdage i DK. Men ok: Vi ligger som regel på godt og vel 25 grader om dagen, men nogle gange kan den snige sig ned mod 20. Om natten til gengæld koldt, ned til 3-4 grader.

    Og jo, der kommer et billede snarest...

     
  • At 24 July, 2007 15:01, Blogger Louise Jensen said…

    Tak for billedet! Hm ligner lidt noget fra en svunden tidsalder... men meget elegant!

    Ork jo I kan sagtens måle jer med Israel. Vinter i Jerusalem er virkelig ikke noget at skrive hjem om.

    Men det behøver jeg så heller ikke længere, for nu sidder jeg i et nydeligt nyt rækkehus i Brabrand og lytter til regnens stille silen udenfor... Ak ja, det er heldigvis meget velegnet til Harry Potter læsning men noget ganske andet end Mellemøsten.

     

Post a Comment

<< Home